ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

ΒΙΝΤΕΟ

ΗΧΟΣ

Η εκκλησία του χωριού

 

Αφιερωμένη στην Αγία Παρασκευή η εκκλησία του χωριού βρίσκεται πίσω από την μικρή πλατεία (πλατανούδ) στα δυτικά του χωριού.

 

Στον ίδιο χώρο (νότια) βρίσκονται και τα κοιμητήρια του χωριού όπως επίσης στην είσοδο της εκκλησίας έχει ανεγερθεί το εκκλησάκι του Αγίου Χριστόφορου (όπως φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία).

 

Η εκκλησία του χωριού, όπως περίπου είναι σήμερα χτίστηκε το 1836. Κάποια στοιχεία από τη μεγάλη τους ιστορία αναφέρονται παρακάτω.

Το κτίσμα που υπάρχει σήμερα δεν είναι το αρχικό. Όταν το χωριό μεταφέρθηκε στη θέση αυτή δεν είχε εκκλησία. Ο εκκλησιασμός των πιστών γινόταν στα παρεκκλήσια του Αγίου Παντελεήμονα και τους Αγίας Παρασκευής. Τα μοναδικά που υπήρχαν την εποχή τους τουρκοκρατίας. Ο εκκλησιασμός λοιπόν, λόγο συνθηκών ήταν πολύ δύσκολος. Στην προσπάθειά να τους επιτραπεί η κατασκευή εκκλησίας, οι κάτοικοι παρουσιάστηκαν στο Εντέμ-μπέη και του ζήτησαν άδεια για ανέγερση. Ο Εντέμ, παρά του ότι είχε και Χριστιανική ρίζα δεν μπορούσε εκ θέσεως να πάρει μόνος τέτοια απόφαση, παρακάμπτοντας τους Τουρκικές αρχές. Για να μην έχει ο τους προβλήματα προσπάθησε να βρει κάποιο τέχνασμα.

 

Η παράδοση αναφέρει δύο τέτοια τεχνάσματα...

 

Για το πρώτο, λέγεται ότι υπήρχε κτίσμα δίπλα στην σημερινή εκκλησία, πριν το 1836 και χρησίμευε στον μπέη ως αποθήκη ζωοτροφών και ξύλων για το χαμάμ του που βρισκόταν εκεί δίπλα. Ίχνη του χαμάμ υπάρχουν και σήμερα.

 

Ο Εντέμ λοιπόν έβαλε μια έμπιστή του γυναίκα να διαδώσει ότι έβλεπε όραμα πως μια εικόνα τους Αγίας Παρασκευής βρίσκεται στα άχυρα τους αποθήκης. Από στόμα σε στόμα αυτό έγινε ευρύτερα γνωστό. Τότε ο μπέης, ζήτησε να ερευνήσουν και αφού βρήκαν την κρυμμένη από τον ίδιο εικόνα, έφτιαξε επιτροπή την οποία έστειλε τους Τουρκικές αρχές του Λαγκαδά για μεταφέρει τα γεγονότα. Οι αρχές έδειξαν εντυπωσιασμένες και επέτρεψαν την μετατροπή τους αποθήκης σε εκκλησία.

 

Ένα δεύτερο τέχνασμα που αποδίδεται στον Εντέμ αναφέρει πως ο τους αφού τοποθέτησε μέσα στα άχυρα εικόνες ζήτησε από τους πιστούς να πάνε στον καϊμακάμη (έπαρχος) να παραπονεθούν πως ο μπέης τους πήρε την εκκλησία και την έκανε αχυρώνα.

 

Μετά από έλεγχο των αρχών βρέθηκαν οι εικόνες και τότε ο Εντέμ «υποχρεώθηκε» να επιστρέψει την εκκλησία τους κατοίκους του χωριού.

 

Μια ιστορία που μεταφέρθηκε από στόμα σε στόμα αναφέρει πως οι χωρικοί δεν πολυπήγαιναν στην εκκλησία και κάποιοι από τους πιστούς άρχισαν να παραπονιούνται και να ζητούν την βοήθεια του μπέη.

 

Τότε ο μπέης συμφώνησε με τον παπά και την επιτροπή τα εξής:

 

Οι πιστοί τότε συνήθιζαν να βγάζουν τα παπούτσια πριν μπουν στην εκκλησία. Μια Κυριακή λοιπόν η επιτροπή κατά τη διάρκεια του εκκλησιασμού έκρυψε τα παπούτσια όλων όσων είχαν έρθει στην εκκλησία.

 

Αυτοί τότε πήγαν στον Εντέμ και παραπονέθηκαν ότι κάποιος τους τα έκλεψε. Με αφορμή το γεγονός ο μπέης συγκέντρωσε όλους τους κατοίκους στην πλατεία του χωριού και άρχισε να ρωτά ποιοι ήταν και ποιοι όχι στη εκκλησία. Έτσι μπόρεσε να τους διαχωρίσει βασιζόμενος και στο γεγονός ότι κάποιοι από τους δεν φορούσαν και παπούτσια. Άλλωστε εκείνες τους εποχές δεν είχαν και πολλά ζευγάρια ο καθένας τους.

 

Τους μεν τους άφησε ελεύθερους, τους δε τους τιμώρησε λέγοντάς τους «Για ποιον την κάνατε την εκκλησία, για μένα και δεν πηγαίνετε;»

 

Από τότε οι πιστοί έγιναν τακτικότεροι στον εκκλησιασμό τους.

 

Η πρώτη αυτή εκκλησία καταστράφηκε μαζί με όλο το χωριό τα χρόνια τους επανάστασης. Στην παλιά εκκλησία, που βρισκόταν στο σημερινό κοιμητήριο, εκκλησιαζόταν μέχρι το 1836 και πλέον χρησιμοποιείται για τη φύλαξη των οστών.

 

Το 1836 χτίστηκε ακριβώς δίπλα η σημερινή, μεγαλύτερη και ποιο ευρύχωρη εκκλησία.

 

Με τον καιρό οι πιστοί αυξήθηκαν και έγινε επέκτασή τους δυτικά τους το «λουτρό» (χαμάμ), του οποίου ένα μέρος γκρεμίστηκε.

 

Η πρώτη επέκταση έγινε το 1915 κατά 9 μέτρα και η δεύτερη το 1938 κατά 3 μέτρα.

 

Το καμπαναριό χτίστηκε το 1926.

 

Η εκκλησία είναι βασιλικού ρυθμού. Η τοιχογραφία τους οροφής έγινε από τον Αθανάσιο Ζωγράφο το 1836.

 

Ο βίος του Αγίου Χριστόφορου

 

Ο Άγιος Μεγαλομάρτυς Χριστόφορος καταγόταν από ημιβάρβαρη φυλή και ονομαζόταν Ρεμπρόβος, που σημαίνει αδόκιμος, αδοκίμαστος, κολασμένος. Πιθανότατα έζησε κατά τους χρόνους του αυτοκράτορος Δεκίου (249-251), όταν στην Αντίοχεια Επίσκοπος ήταν ο Άγιος Ιερομάρτυς Βαβύλας († Σεπτεμβρίου). 

 

Ο Άγιος ως προς την εξωτερική εμφάνιση ήταν τόσο πολύ άσχημος, που απεκαλείτο «κυνοπρόσωπος». 

 

Η μεταστροφή του στο Χριστό έγινε με τρόπο θαυμαστό. Συνελήφθη αιχμάλωτος σε μάχη, που διεξήγαγε το έθνος του με τα ρωμαϊκά στρατεύματα. Κατατάγηκε στις Ρωμαϊκές Λεγεώνες και πολέμησε κατά των Περσών, επί Γορδίου και Φιλίππου. 

 

Όταν ήταν ακόμη κατηχούμενος, για να ευχαριστήσει το Χριστό, εγκαταστάθηκε σε επικίνδυνη δίοδο ποταμού και μετέφερε δωρεάν επί των ώμων του εκείνους που επιθυμούσαν να διέλθουν τον ποταμό. Μια μέρα του παρουσιάστηκε ένα μικρό παιδί, το οποίο τον παρακάλεσε να το περάσει στην απέναντι όχθη. Ο Ρέμπροβος πρόθυμα το έθεσε επί των ώμων του και στηριζόμενος επί της ράβδου του εισήλθε στον ποταμό. Όσο όμως προχωρούσε, τόσο το βάρος του παιδιού αυξανόταν, ώστε με μεγάλο κόπο κατόρθωσε να φτάσει στην απέναντι όχθη. Μόλις έφθασε στον προορισμό του, κατάκοπος είπε στο παιδί ότι και όλο τον κόσμο να σήκωνε δεν θα ήταν τόσο βαρύς. Το παιδί του απάντησε: «Μην απορείς, διότι δεν μετέφερες μόνο τον κόσμο όλο, αλλά και τον πλάσαντα αυτόν. Είμαι Εκείνος στην υπηρεσία του Οποίου έθεσες τις δυνάμεις σου και σε απόδειξη αυτού φύτεψε το ραβδί σου και αύριο θα έχει βλαστήσει », και αμέσως μετά εξαφανίσθηκε. Ο Ρέμπροβος φύτεψε τη ράβδο και την επόμενη την βρήκε πράγματι να έχει βλαστήσει. Μετά το περιστατικό αυτό βαπτίσθηκε Χριστιανός από τον Αγιο Ιερομάρτυρα Βαβύλα, ο οποίος τον μετονόμασε σε Χριστόφορο. Η άκτιστη θεία Χάρη, που έλαβε την ώρα του βαπτίσματος και του Χρίσματος, μεταμόρφωσε όλη του την ύπαρξη. Κι αυτή ακόμη η δύσμορφη όψη του φαινόταν φωτεινότερη και ομορφότερη. 

 

Στην ορθόδοξη αγιογραφία ο Άγιος εικονίζεται να μεταφέρει στον ώμο του τον Χριστό. Εξ αφορμής ίσως του γεγονότος αυτού θεωρείται προστάτης των οδηγών και στο Μικρόν Ευχολόγιον και συγκεκριμένα στην Ακολουθία «επί ευλογήσει νέου οχήματος» υπάρχει, πρώτο στη σειρά, το απολυτίκιό του. 

 

Κατά τον τότε εναντίον των Χριστιανών διωγμό, λίγο μετά την βάπτισή του, είδε Χριστιανούς να κακοποιούνται από τους ειδωλολάτρες. Από αγανάκτηση επενέβη και έκανε δριμύτατες παρατηρήσεις προς αυτούς, διέφυγε δε τη σύλληψη χάρη στο γιγαντιαίο του παράστημα και την ηράκλεια δύναμή του. Καταγγέλθηκε όμως στον αυτοκράτορα και διατάχθηκε η σύλληψή του. Για τον σκοπό αυτό απεστάλησαν διακόσιοι στρατιώτες. Αυτοί, αφού ερεύνησαν σε διάφορα μέρη, το βρήκαν κατά την στιγμή την οποία ετοιμαζόταν να γευματίσει με ένα κομμάτι ξερό ψωμί. Κατάκοποι οι στρατιώτες και πεινασμένοι ζήτησαν από τον Αγιο Χριστόφορο να τους δώσει να φάγουν και σαν αντάλλαγμα του υποσχέθηκαν ότι δεν θα τον κακομεταχειρίζονταν. Ένας από τους στρατιώτες, βλέποντας ότι πλην του ξερού άρτου δεν υπήρχε άλλη τροφή, ειρωνευόμενος τον Χριστόφορο του είπε ότι ευχαρίστως θα γινόταν Χριστιανός, αν είχε τη δύναμη να τους χορτάσει όλους με το κομμάτι εκείνου του άρτου. Τότε ο Άγιος, αφού γονάτισε, άρχισε να παρακαλεί τον Χριστό να πολλαπλασιάσει το κομμάτι εκείνο του άρτου, όπως πολλαπλασίασε τους πέντε άρτους στην έρημο, για να χορτασθούν οι πεινώντες στρατιώτες και να φωτισθούν στην αναγνώριση και ομολογία Αυτού. Η παράκληση του Αγίου εισακούσθηκε και το τεμάχιο του άρτου πολλαπλασιάσθηκε. Βλέποντας οι στρατιώτες το θαύμα αυτό, προσέπεσαν στα πόδια του Αγίου και τον παρακαλούσαν να τους γνωρίσει καλύτερα τον Θεό του. Ο Άγιος, εξέθεσε με απλότητα τη Χριστιανική διδασκαλία και αφού όλοι εξέφρασαν την επιθυμία να γίνουν Χριστιανοί, τους οδήγησε προς τον Επίσκοπο Αντιοχείας Βαβύλα, ο οποίος, αφού τους κατήχησε, τους βάπτισε. Όταν ο αυτοκράτορας Δέκιος πληροφορήθηκε το γεγονός, τους μεν στρατιώτες συνέλαβε και τους αποκεφάλισε, τον δε Χριστόφορο προσπάθησε με υποσχέσεις και κολακείες να τον μεταπείσει, αλλά οι προσπάθειές τους προσέκρουσαν στην επίμονη άρνηση αυτού. Κατόπιν τούτου έστειλε προς αυτόν δύο διεφθαρμένες γυναίκες, την Ακυλίνα και την Καλλινίκη, ελπίζοντας ότι με τα θέλγητρά τους θα τον σαγήνευαν και θα τον παρέσυραν. Οι δύο γυναίκες, αφού άκουσαν την προτροπή του Αγίου, για να επανέλθουν στο δρόμο της αγνότητας και της αρετής, έγιναν Χριστιανές και, αφού παρουσιάσθηκαν ενώπιον του αυτοκράτορος Δεκίου, ομολόγησαν τον Χριστό. Γι αυτό και βρήκαν μαρτυρικό θάνατο. 

 

Στην συνέχεια ο Άγιος Χριστόφορος υποβλήθηκε σε φρικτά βασανιστήρια και στο τέλος υπέστη τον δι' αποκεφαλισμού θανάτου το 251. 

Σόμπορο

Σόμπορο
Βλ Γειά σας Αδαμιωτες καλό Χειμωνα να εχουμε ,ηπιο χωρις πολλες σκοτουρες Σόμπορο (14.11.17, 12:49)(18:12) 0
Βλ Γειά σας Αδαμιωτες στο μεσον τουφθινοπωρου και βαλτωσαμε ,με το καλο ναρθει ο Χειμωνας τα πηρατε τα ξυλα σας φετος μου μοιαζει βαρυς θα ειναι . . τα λεμε του χρονου καλο υπνο Σόμπορο (10.10.17, 13:54)(18:12) 0
Βλ Λιγοτερη κινηση στο σομπορο η πολλη ειναι καταρα Σόμπορο (24.08.17, 14:01)(18:12) 0
Βλ σε σας πετυχατε να εχετε μια θεση στην ανωτατη εκπαιδευση συγχαρητηρια και κάντε το σταυρο σας να αλλαξει η οικονομική κατασταση στην πατριδα μας ωσπου να γίνετε ακαδημαίκοι πολιτες και για τους αλλους που δεν τα καταφεραν η ζωή δεν χαθηκε υπαρχουν και αλλες ευκαιριες γεροι να ειστε σιγουρα και για σας κατι περιμενει Σόμπορο (24.08.17, 13:58)(18:12) 0
Βλ Με το νερο καλέ τι γινεται τα φαγαμε τα 2,5 χρονια και το θεμα αλυτο Από λογια ..... Σόμπορο (02.05.17, 12:20)(18:12) 3
Βλ Γειά σας Αδαμιωτες καλό μηνα και από δω καλο καλοκαιρι Σόμπορο (02.05.17, 12:16)(18:12) 1
Βλ Καλημέρα Αδαμ ,μα τι κινηση ειναι αυτή .Γιατι δεν καλημεριζόμζστε εστω και ετσι μιας και βαριομαστε να πουμε καλημερα όταν ανταμωνουμε Σόμπορο (29.01.17, 08:51)(08:01) 2
Βλ λαθος στην παραδοση Σόμπορο (25.12.16, 19:42)(19:12) 4
Βλ Βρε παιδιά η δωρεα του παραδωσιακων μουσικων οργανων του Χρισ Χάλαρη στο Αδάμ τι γίνεται? την κλεισαμε στο σχολειο και εκει βαλτωνει Σόμπορο (25.12.16, 14:06)(14:12) 5
Βλ Εσεις που γραφατε που χαθηκατε ,η σελιδα νομιζω ότι πατωνει και αυτο ειναι κακο μια σελιδα που θα ζηλευαν μεγαλες πολεις Σόμπορο (25.12.16, 13:30)(13:12) 2
Βλ Χρονια πολλά Αδάμ όπου και αν βρισκεσαι στην πατριδα ή στα περατα του κόσμου και καλή χρονια να εχουμε με υγεία και ειρήνη Σόμπορο (25.12.16, 13:28)(13:12) 2
Βλ Αντε εμεις γενικως πεινάμε μα εσεις εκτος Ελλάδος δεν πεινάτε και δεν μπαίνετε να μας πειτε πως τα περνάτε Σόμπορο (20.09.16, 17:26)(18:12) 3
Βλ πάει και αυτή η σελιδα την επιασε και αυτή η οικονομικη κρίση Ντροπη μας Σόμπορο (20.09.16, 17:22)(18:12) 0
Βλ αντε βρε κουνηθειτε ,ετσι θα πάρουμε την Πόλη? Σόμπορο (26.07.16, 23:07)(23:07) 2
Βλ απο τοτε που το κανατε μοντέρνο adamiotes θαρρεις και κάτσατε πάνω τετοια καντεμιά Σόμπορο (26.07.16, 23:04)(23:07) 1
Βλ το βιβλιο θαναση πολυ καλό , οι αναμνησεις μας ζωντανευουν Σόμπορο (18.06.16, 11:54)(18:12) 1
thanasispap Βασίλη εντάξει,τα βρήκα.'Εφτεγε το ipad.. Σόμπορο (26.05.16, 03:06)(03:05) 2
bozatzidis Αφού φανεί το βιβλίο σε πλήρη οθόνη, όποιος θέλει να το κάνει ακόμη μεγαλύτερη, πατάει το εικονίδιο για ζουμ που βρίσκεται ακριβώς δίπλα στα βελάκια. Είναι ο μεγεθυντικός φακός με το + Σόμπορο (25.05.16, 22:09)(22:05) 1
bozatzidis Για να πας στην προηγούμενη σελίδα δεν έχει να κάνει ποτέ με ένα site. Πατάς το πάνω αριστερό βελάκι του browser (mozzilla, chrome κλπ). Σόμπορο (25.05.16, 22:06)(22:05) 0
bozatzidis Θανάση ανεβάζω εικόνα που δείχνει που πρέπει να κλικάρεις για να δεις το βιβλίο σε πλήρη οθόνη. Σόμπορο (25.05.16, 22:05)(22:05) 0
You are not allowed to use shoutbox.